mandag 7. september 2009

Brannalarmen

I natt ble jeg vekt to ganger av den stygge brannalarmen. Første gangen gikk den kl.2 bare en og halv time etter jeg hadde sovnet. også måtte vi stå ute i all evighet og vendte til den ble skrydd av. Så var det helt herlig å komme seg inni senga igjen og tenke at det var flere timer jeg kunne sove igjen på. også ble jeg vekt to timer senere av den stykke brannalamern igjen. Så var det ut igjen i kluda med dyna rundt seg og vendte enda flere minutter, kanskje et kvarter før vi gikk igjen og kunne sove godt før man skulle begynne på en nye veke med kjedelige skoletimer.

Men dagen etter ble det litt muffens med brannalarmen. For den gikk både på 6'eren, 3'eren og uh. Den gikk tre ganger men det ringte bare to... mystisk. Lærene påstår at det bare var uh og 6'eren, mens guttene på 3'eren sier at 3'eren var røyklagt, men likevel viste det på alarmsystemet at det var nede på uh og ikke 3'eren.

Det er noe merkelig med den brannalarmen, den går alt for lett. Så visst den går ganske ofte, som den helt sikkert kommer til å gjøre. Så blir vii vant til den, jeg våknet ikke med engang, jeg brukte ganske lang tid før jeg klarte å våkne for jeg ble vant til at den ringte i fjor. Lærene og de som er tillsyn blir også vant til den jo mer den går. Og bruker lengre tid med å komme på internattet og stanse brannalarmen. Og elevene blir også vant til det og ikke gidder å gå ut for de tenker at det ikke er alvorig. Så tenk om det er alvorig. Tenk om det virkeligvar en brann. Tenk om noen som ikke stod opp for det vant til det og trudde det ikke var alvorig. Og tilsyns som heller tok det alvorlig. Og det hadde kostet et liv. det er noe å tenke på...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar